امنیت قفقاز موضوع صحبت وزیران دفاع و خارجه روسیه و آذربایجان

  • کد خبر : 117797
  • 29 تیر 1399 - 3:54
امنیت قفقاز موضوع صحبت وزیران دفاع و خارجه روسیه و آذربایجان

به گزارش نیوز به نقل از نیوز: وزارت دفاع روسیه روز شنبه در گزارشی اعلام کرد: «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه و «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در گفت وگویی تلفنی درخصوص مسائل مربوط وضعیت عمومی منطقه قفقاز تبادل نظر کردند. 

در گزارش آمده است: وزیران دفاع روسیه و جمهوری آذربایجان درباره مسائل مهم دستور کار دوجانبه ازجمله اجرای برنامه های مقدماتی برای برگزاری ششمین بازیهای ارتش های جهان و همایش بین المللی فنی- نظامی «آرمیا-۲۰۲۰» به تبادل نظر پرداختند.

شایگو در ادامه گفت وگوی تلفنی، طرف آذری را در جریان آزمایش آمادگی رزمی نیروهای مسلح روسیه که از دیروز به دستور رئیس جمهوری روسیه آغاز شده است، قرار داد. 

 وی خاطرنشان کرد که این برنامه از پیش برنامه ریزی شده و مقدمه برای برگزاری رزمایش راهبردی قفقاز-۲۰۲۰ است. 

وضعیت منطقه قفقاز و اوضاع در مناطق درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان در جریان گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان بررسی شد. 

به گزارش وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف انتصاب به مقام وزیر امور خارجه جدید جمهوری آذربایجان را  به «جیحون بایراموف»  تبریک گفت.

دو طرف بر عزم متقابل برای گسترش مشارکت راهبردی بین روسیه و جمهوری آذربایجان تاکید کرده و درخصوص مسائل مهم دوجانبه و امنیت منطقه ای و اوضاع جاری در منطقه مرزی ارمنستان و آذربایجان گفت و گو کردند. 

وزیران خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان توافق کردند به همکاریهای نزدیک درخصوص طیف وسیعی از مسائل دستور کار دو کشور ازجمله مساله مقابله با کرونا و پیامدهای آن و نیز کمک به اتباع دو کشور برای بازگشت به کشور خود ادامه دهند.

گفتنی است ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و اعضای شورای امنیت این کشور بر آمادگی مسکو برای میانجی گری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کردند.

به گزارش نیوز، درگیری بین نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ که اوایل این هفته آغاز شده بود، بار دیگر اواخر هفته از سر گرفته شد به طوری که تاکنون دستکم ۱۶ نفر از نیروهای هر دو طرف جان باخته اند اما دو طرف دیگری را متهم به آغاز درگیری می کنند.

سوشان استپانیان (Sushan Stepanyan) سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان روز پنجشنبه گفت: نیروهای جمهوری آذربایجان با پرتاب خمپاره و هویتزر(ادوات توپخانه ای) به روستای ارمنستان حمله کرده اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه ای از ادامه درگیری ها در منطقه شمالی این کشور به دنبال  حمله ارمنستان به روستاهای این کشور خبر داد.

مذاکرات صلح دو کشور تحت نظارت بین المللی تاکنون نتوانسته به راه حلی درباره اختلافات اراضی دو کشور کمک کند.

درگیری های گسترده ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ موجب کشتار دهها تن از هر دو طرف مناقشه شده بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=117797

ثبت نظر

-