مالیات بر خانه های خالی و ارزان شدن مسکن

  • کد خبر : 115348
  • 26 تیر 1399 - 15:39
مالیات بر خانه های خالی و ارزان شدن مسکن

مالیات بر خانه های خالی سرانجام و با دو فوریت توسط مجلس یازدهم به تصویب رسید تا گام جدی خانه ملت برای بهبود وضعیت بازار مسکن شکل گیرد.

اخبار اقتصادی– در این میان اما نکته مهم این است که دولت با جدیت و هر چه سریعتر این قانون را اجرایی کند. قانونی که می تواند باعث کاهش قیمت کاذب مسکن و سامان یافتن اجاره بها شود.

به گزارش نیوز، متاسفانه اخیرا و در یکسال گذشته آنچنان قیمت مسکن و اجاره بها افزایش یافته که بسیاری از خانوارها با مشکلات جدی رو برو شده و حتی به حاشیه نشینی روی آورده اند.

حسین گودرزی از نمایندگان مجلس یازدهم درباره مالیات بر خانه های خالی می گوید اخذ مالیات از خانه‌های خالی در بازار مسکن گشایش زیادی ایجاد و کاهش قیمت اجاره بها و پویایی اقتصادی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم با تصویب کلیات طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی گام مناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم برداشت، افزود: اگر علاوه بر اجرای این قانون اقدامات حلقه‌ای و زنجیره‌ای دیگری را انجام دهیم می‌توان تا حدودی تعادل بخشی را ایجاد و قیمت‌های حبابی و کاذب را کنترل کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی گامی موثر برای جلوگیری از فعالیت دلالان و سوداگران بازار  مسکن است، تصریح کرد: مافیا در به چالش کشیدن کشور و ایجاد بحران در حوزه مسکن نقش اساسی دارد و اگر مجلس هوشمندانه در این زمینه گام بردارد می‌تواند تعادل بخشی را در عرضه و تقاضای بازار مسکن ایجاد و  امید و آرامش را در جامعه رواج دهد.

ابوالفضل ابوترابی نیز از دیگر نمایندگان مجلس یازدهم درباره قانون اخذ مالیات از خانه های خالی اظهار داشت: در حال حاضر و طبق سرشماری ۱۳۹۵ نفوس و مسکن کل کشور دومیلیون ۶۰۰ هزار خانه خالی داریم یعنی تقریباً معادل نصف طرح عظیم مسکن مهر هم خانه های خود مالک و غیر مالک که در مسکن مهر ساخته شده  و این یک نوع احتکار است.

وی افزود: این باعث می شود که خانه هایی که باید عرضه شود،به مردم برسد،در بازار بیاید و نیاز مردم را تامین کند؛برطرف نشد و اجاره خانه ها که وحشتناک بالا رفته است و مستاجران با بحران روبرو شده اند.

این نماینده خانه ملت معتقد است که اخذ مالیات از خانه های خالی موجب می شود که مالکان این مساکن، برای  در امان ماندن از مالیات، خانه های خود را اجاره داده و یا به فروش برسانند، این اقدام موجب می شود که بازار مسکن در حوزه عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

وی با بیان اینکه  با ابزار مالیات می توان خانه های خالی را وارد چرخه بازار کرد، مطرح کرد:طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه کمک می کند بارمالی بر خانه هایی که به اجاره نرفته اند؛افزوده شود و در کوتاه مدت شاهد عرضه مسکن به میزان بالا خواهیم بود.

عضوکمیسیون امورداخلی کشور و شواهای مجلس با انتقاداز دولت و وزارت راه و شهرسازی ،خاطرنشان کرد: انتقاد اساسی و انتقاد شدید ما به دولت است؛چراکه  دراین مدت خانه ای نساخته است و طبق گفته رئیس قوه قضائیه که  ترک فعل برای مسئولین باید مجازات داشته باشد؛ آقای آخوندی هم باید پشت محکمه دادگاه پاسخ بدهد؛ در این ۶ سال وزارت چرا هیچ خانه ای نساخته است و الان تمام مشکلات باید بر روی دوش نظام،مردم و مستاجران باشد.

ابوترابی بابیان اینکه در همه دنیا اخذ مالیات از خانه های خالی انجام می شود، مطرح کرد: در همه دنیا از خانه‌های خالی مالیات سنگین می بنددند و این باعث می شود که خانه ها وارد بازار تقاضا بشوند و مستاجران انتخاب بیشتری داشته باشند و در کوتاه مدت هم تنها راهی که بتوان تعداد زیادی مسکن وارد کرد،مستاجرین  هزینه‌ های بالایی را پرداخت نکنند و قیمت ها کاهش پیدا کنند؛ فعلا مالیات از خانه‌های خالی است و این موضوع کمک به مردم می‌کند.

مالیات بر خانه های خالی امری ضروری است که هم توسط دولت به شکل سریع باید پیگیری شود و هم نظارت دقیقی بر این قانون توسط نهادهای نظارتی اعمال شود تا عرضه و تقاضا در بازار مسکن یکی شود که در این صورت جلوی سوداگری سودجویان گرفته خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=115348

ثبت نظر

-