5 خوراکی ناسالم و غیر مغذی که نباید آن را در صبحانه خورد

  • کد خبر : 115076
  • 02 اردیبهشت 1400 - 11:39
5 خوراکی ناسالم و غیر مغذی که نباید آن را در صبحانه خورد
درست است که می‌گویند وعده صبحانه وعده مهمی است؛ اما اگر در این وعده از خوراکی‌های ناسالم استفاده کنید، شاید بتوان گفت که نخوردن صبحانه غیر مغذی به مراتب بهتر از خوردن آن خواهد بود.
در این مقاله پنج صبحانه غیر مغذی و بسیار نامناسب برای سلامتی را به شما معرفی خواهیم کرد که بهتر است دورشان را یک خط قرمز پر رنگ بکشید.

 <<< بیشتر بخوانید:

بهترین و بدترین غذاهایی که می‌توانید برای صبحانه بخورید

صبحانه غیر مغذی

 غلات صبحانه

بسیاری از مردم فکر می‌کنند، غلات صبحانه یک انتخاب مقوی و مغذی برای بزرگسالان و کودکان است؛ به ویژه که روی بسته بندی بسیاری از آن‌ها ادعاهایی مثل تمام غله بودن و داشتن ویتامین آ و آهن دیده می‌شود.

واقعیت اما چیز دیگری است، غلات صبحانه خوراکی‌هایی به شدت فرآوری شده هستند که حاوی مقادیر ناچیز غلات کامل می‌شوند. به علاوه اینکه مواد مغذی به صورت مصنوعی به پروسه تولید این محصولات اضافه شده و به اصطلاح غنی سازی می‌شوند.

یک پژوهش نشان داده کودکانی که غلات صبحانه غنی شده را با ادعای بالا بردن عملکرد سیستم دفاعی مصرف کرده بودند، در نهایت درست به اندازه بقیه بچه‌هایی که از غلات صبحانه نخورده بودند، مریض می‌شدند.

صبحانه غیر مغذی

 

بیشتر انواع غلات صبحانه حاوی دانه‌های تصفیه شده و شکر هستند؛ بنابراین ادعای داشتن غلات کامل معمولا صحت ندارد.

شکر هم معمولا به عنوان اولین یا دومین ماده تشکیل دهنده این خوراکی روی بسته بندی نوشته می‌شود و جالب است بدانید که هر چه جایگاه یکی از مواد بالاتر باشد، مقدار بیشتری از آن در محصول به کار رفته است.

کار گروه محیط زیست یا EWG در سال ۲۰۱۱ بعد از آزمایش بر روی بعضی از معروف‌ترین غلات صبحانه، گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد یک فنجان از این محصولات معمولا حاوی شکر بیشتری نسبت به سه کلوچه شکلاتی هستند.

حتی غلات مغذی مثل گرانولا که مقادیر بالای جو دارد، پر از شکر است و مصرف شکر زیاد ریسک ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مزمن را بالا خواهد برد.

 

کره بادام زمینی

 

یک جایگزین مقوی به جای خرید غلات صبحانه، کره بادام زمینی است که با تهیه آن از یک مارک معتبر با قیمت مناسب، می‌توانید مقداری از آن را روی نان تمام غله بگذارید و یک صبحانه سالم و طبیعی را جایگزین گزینه‌های ناسالم کنید.

برای پیدا کردن مقادیر مناسب بهترین انواع صبحانه می‌توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا دستور غذایی مناسب شما را ارائه دهد.

پنکیک و وافل

سال‌هاست که استفاده از پنکیک و وافل در جوامع مختلف دنیا محبوبیت خاص خودش را دارد و در ایران هم خیلی از دورهمی‌هایی که به صرف صبحانه هستند، بدون حضور این دو خوراکی چیزی کم دارند.
هم پنکیک و هم وافل حاوی آرد، تخم مرغ، شکر و شیر هستند؛ اما نحوه پخت‌شان با هم فرق می‌کند تا بافتی که در نهایت به دست می‌آید در وافل تردتر و خشکتر از پنکیک‌های نرم و بالشی شود.

پنکیک

گر چه این دو خوراکی نسبت به بعضی صبحانه‌های دیگر پروتئین بیشتری دارند، اما آرد تصفیه شده در آن‌ها به کار رفته است که بر اساس بعضی تحقیقات ممکن است منجر به مقاومت در برابر انسولین و چاقی شود.

از طرف دیگر وافل و پنکیک معمولا با انواع سیروپ یا سس شکلات همراه می‌شود که حاوی مقادیر بالای قند فروکتوز است. این قند می‌تواند منجر به ایجاد التهاب شود و بدن را نسبت به انسولین مقاوم کند که از عوامل ایجاد دیابت نوع دوم است.

بر اساس نتایج اعلام شده توسط اتحادیه قلب آمریکا بیشتر مردم روزانه دو تا سه برابر بیشتر از میزان شکر توصیه شده، سراغ محصولات شیرین می‌روند.

 

وافل

 

در ایران وافل و پنکیک را می‌توان به جای سیروپ با انواع محصولاتی که از کنجد تهیه شده‌اند، مثل انواع ارده، به کار برد.

انواع حلوا ارده، کرم کنجد یا حلواشکری های خوشمزه و با کیفیت را می‌توان در مقادیر متعادل و متناسب به جای سیروپ به کار برد یا از آن بهتر، به جای وافل و پنکیک به نان تمام غله اضافه کرد.

برندهایی مثل حلوای عقاب طیف وسیعی از این محصولات را با قیمت مناسب در دسترس خانواده‌های ایرانی قرار داده است.

آبمیوه

بعضی آبمیوه‌های موجود در فروشگاه‌ها بیشتر از آنکه حاوی آب میوه باشند، با شکر و فروکتوز پر شده‌اند. همان طور که قبلا اشاره کردیم، مقادیر بالای شکر منجر به ایجاد چاقی، سندروم متابولیک، دیابت نوع ۲ و سایر بیماری‌ها خواهد شد.

حتی آبمیوه‌هایی که ۱۰۰ درصد آب میوه هستند هم شکر زیادی دارند. مصرف زیاد ایت آبمیوه‌ها تاثیری معادل مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های قندی دارد.

نوشیدن آبمیوه باعث می‌شود قند خون‌تان به سرعت بالا برود، چون این نوشیدنی حاوی فیبر و چربی نیست که بتواند سرعت جذب را پایین بیاورد. نتیجه اینکه انسولین بالا می‌رود، قند خون می‌افتد و منجر به احساس لرزش، گرسنگی و خستگی خواهد شد.

 

صبحانه غیر مغذی

ماست شیرین شده بدون چربی

یک کاسه ماست یونانی به دلیل خواص فراوانی که برای سلامتی دارد، که روی آن چند تکه بری berries قرار گرفته است، می‌تواند نمونه خوبی برای یک صبحانه سالم باشد؛ اما فقط ماست یونانی و نه ماست میوه‌ای شیرین شده و بدون چربی.

واقعیت این است که بسیاری از ماست‌های بدون چربی طعم‌دار شکر بیشتری نسبت به بستنی دارند؛ بنابراین دیگر خبری از سالم بودن‌شان نخواهد شد.

چربی به ایجاد احساس سیری در شما کمک می‌کند و مانع جذب سریع کربوهیدرات‌ها خواهد شد. وجود چربی ماست یونانی همچنین باعث ترشح هورمون مربوط به احساس سیری موسوم به CCK می‌شود. بنابراین گرفتن چربی لبنیات از آن‌ها و افزودن شکر ایده خوبی برای سالم بودن به حساب نمی‌آید.

صبحانه غیر مغذی

مافین

ممکن است صبح که از خواب بیدار می‌شوید هوس خوردن یک خوراکی شیرین به سرتان بزند و سراغ مافین‌های موجود در کابینت بروید؛ بی خبر از آنکه این صبحانه برای سلامتی مناسب نیست.

مافین‌ها از آرد تصفیه شده، روغن‌های گیاهی، تخم مرغ و شکر درست می‌شوند؛ بنابراین طبیعی است که تنها ماده سالم موجود در آن‌ها تنها تخم مرغ باشد.

از طرف دیگر بعضی انواع مافین‌ها یک لایه شیرینی اضافه دارند یا با شکلات و میوه‌های خشک شده پر شده‌اند.

همه این‌ها به معنی زیاد شدن میزان شکر و به دنبال آن کالری‌های موجود در صبحانه شما خواهد بود. بنابراین استفاده از مافین را محدود کنید و به خصوص برای صبحانه سراغش نروید.

 

صبحانه غیر مغذی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=115076

برچسب ها

ثبت نظر

-