چند راهکار برای بازگرداندن حس بویایی بعد از درمان کرونا

  • کد خبر : 114349
  • 25 تیر 1399 - 15:56
چند راهکار برای بازگرداندن حس بویایی بعد از درمان کرونا

کووید ۱۹ یک ویروس جدید با مکانیزم رفتاری و تأثیری متفاوت از سایر کرونا ویروس هاست. در مقابل تنفس دردناک، تب بالا و سرفه‌های خشک از دست رفتن حس بویایی و چشایی از نشانه‌های دیگر ابتلا به این بیماری است، کاهش حس بویایی در مبتلایان به کووید ۱۹ بنا بر شدت و ضعف میزان عفونت متفاوت است و عامل اصلی آن التهاب عصب بویایی در اثر عفونت‌های حاد ویروسی است.

>>>بیشتر بخوانید:

تست PCR کرونا و همه آن چیزی که باید درباره آن بدانید!

دوران ابتلا به کرونا با تمام علائم و عوارض وحشتناکش در حوزه های  ، از دست دادن حس بویایی, تنفسی، گوارشی و … که بگذرد، تازه علائمی بروز می کند که نشان می دهد این بیماری نمی خواهد به همین سادگی ها دست از سر میزبانانش بردارد.

حس بویای و کرونا

مواردی همچون ریزش مو و اختلالات بویایی و چشایی که بسیاری از مبتلایان به کرونا حتی پس از بهبود کامل از این بیماری، از آنها رنج می برند. عوارضی که در برخی موارد باعث کلافه شدن فرد و حتی افسرده شدن او می شود.

یکی از نشانه‌ها و عوارض بیماری کرونا تغییر در حس بویایی و از بین رفتن آن است و فرد مبتلا حتی پس از بهبودی نیز در بازیابی حس بویایی دچار مشکل می‌شود.

 

برای بازگرداندن حس بویایی می‌توان از موارد زیر استفاده کرد:

  1.  مصرف مکمل‌های دارای روی، مس و منیزیم تحت نظر پزشک
  2. شربت آب‌لیمو ترش تازه با عسل که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است.
  3. مصرف سیر به‌صورت جوشانده به دلیل خواص ضدالتهابی
  4. چکاندن یک قطره روغن کرچک گرم در بینی به‌طور مداوم
  5. دم‌نوش جینکوبیلوبا  که سرشار از فلاوونوئیدها و ترپنوئیدهاست.
  6. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کم‌چربی
  7. استفاده از طب سوزنی
  8. رفع کمبود ویتامین‌های D، Aو B۱۲ تحت نظر پزشک
  9. بخور با آب داغ

 

 سرعت بخشیدن به بهبود حس بویایی در بیماران کرونایی با انجام توان‌بخشی بویایی امکان‌پذیر است. به‌این‌ترتیب که بیمار ۴ بو از قبیل میخک، اکالیپتوس، لیمو و گل رز را به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه دو بار در روز به مدت سه ماه بو کند و سپس برای سه ماه دیگر این عطر‌ها را تغییر می‌دهد. بدین منظور می‌توان از روغن‌های ضروری یا همان عصاره‌ها نیز استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=114349

برچسب ها

ثبت نظر

-