شهرهای باستانی / داستان های مخفی

  • کد خبر : 1135
  • 18 فروردین 1400 - 18:14
شهرهای باستانی /  داستان های مخفی
شهرهای تاریخی و باستانی متعددی در جهان وجود دارند که صدها و حتی هزاران سال در میان جنگ و جدال و بلایای طبیعی دوام آورده و از ویرانی و انهدام نجات یافته اند، اما اغلب آنان در قرن بیست و یکم سرانجام خوبی نداشته و ندارند.
شهرهای تاریخی جهان، مقاصد گردشگری خارق العاده ای هستند که می بایست حداقل یک بار در عمرمان از آن ها دیدن کنیم؛ شهرهای تاریخی جهان که بدون هیچ تلاشی شگفتیمان را بر می انگیزیند و ما را مانند یک مسافر زمان به گذشته منتقل می کنند. قدم زدن در خیابان های پرپیچ و خم، تماشای دیوارهای بلند قلعه ها یا دیدن آرامگاه های پادشاهان که هزاران سال را پشت سر گذاشته اند، تجربه کردن لحظه ای از زندگی گذشتگان و تجربه زندگی تمدن های اولیه روی زمین است.
در نوشتار شهرهای تاریخی جهان در مورد شهرهای باستانی جهان که گذشته در آن ها به حال بازگشته و در آن ها می توانید در آئین های باستانی شرکت کنید و در مورد افسانه های مربوط به آن ها بدانید می نویسیم. با ما همراه باشید تاشهرهای تاریخی جهان را بیشتر بشناسیم.

 

شهرهای تاریخی جهان

<<< بیشتر بخوانید:

دیدنی ترین شهرهای تاریخی جهان که هزاران سال دوام آورده اند

لوئویانگ Luoyang

شهرهای تاریخی جهان

یکی از شهرهای تاریخی جهان، لوئویانگ Luoyang نام دارد و در چین واقع شده، مرکز جغرافیایی و یکی از چهار پایتخت بزرگ باستانی چین به شمار می رفت. این مورد از شهرهای باستانی جهان در شمال یا سمت آفتابی رودخانه لوئو Luo River که با رودخانه یی Yi River تقاطع دارد، قرار گرفته است.

کوه های بسیار زیبایی شهر را احاطه کرده اند؛ کوه هایی که معابد بودایی چینی و بناهای باستانی در تپه هایش تراشیده شده اند. لوئویانگ Luoyang به عنوان پایتخت سلسله های حکومتی متعدد در تاریخ چین، بخاطر فرهنگ و تاریخ خود و اینکه در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته، شهرت دارد. در غارهای لانگمن Longmen Grottoes در لوئویانگ Luoyang تعداد ۲۳۴۵ کنده کاری بودا، ۱۰۰ هزار مجسمه و ۲۸۰۰ کتیبه خطاطی شده وجود دارند. برای تماشای باشکوه ترین مجسمه ها در این مورد از شهرهای باستانی جهان، می بایست از پله های متعدد روی تپه بالا بروید. برای بازدید از اولین معبد بودایی در چین که معبد اسب سفید White Horse Temple نام دارد و یک معبد کوچک با راهبان بسیار است، از اتوبوسی که به خارج از شهر می رود، استفاده کنید.

شهرهای تاریخی جهان

آتن Athens

وقتی به آتن Athens در زمان باستان فکر می کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می آید، پارتنون Parthenon است؛ معبدی که به قرن پنجم پیش از میلاد و الهه آتنا تعلق دارد. اما باستان شناسان می گویند منطقه اطراف آکروپلیس Acropolis که بر روی صخره واقع شده، هزاران سال پیش قبل از اینکه پارتنون Parthenon ساخته شود و هزاران سال قبل از اینکه سقراط، افلاطون و ارسطو در خیابان های شهر آتن Athens راه بروند، دارای سکنه بود. آتن Athens که خانه باستانی فلسفه و محل تولد تمدن غرب به شمار می رود، به عنوان اولین شهر میزبان بازی های مدرن المپیک نیز شناخته می شود.

در تور بازدید از آکروپلیس Acropolis شرکت کنید. به موزه آکروپلیس Acropolis Museum نیز سری بزنید تا مجسمه های کلاسیک فوق العاده را در این مورد از شهرهای تاریخی جهان ببینید و تعمیر مجسمه های مرمرین توسط تکنولوژی لیزر را تماشا کنید. در امتداد کوچه های تو در تو و باریک محله تاریخی پلاکا Plaka می توانید عمارت های سبک نئوکلاسیک، بناهای باستانی و کلیساهای متعدد را ببینید. روی مسیر المپیک بدوید و در ورزشگاه پاناتینایکو Panathenaic Stadium روی سکوی برنده عکس بگیرید.

اتن

غازی عینتاب Gaziantep

شهر غازیان تپه یا غازی عینتاب Gaziantep ترکیه که در گذشته با عنوان آنتپ Antep نیز نامیده می شد، در نقطه ای که دریای مدیترانه با بین النهرین تقاطع داشته، واقع شده است. سیصد سال پیش از میلاد مسیح، فرماندهان ارتش اسکندر، منطقه ای به نام زیوگما Zeugma را پیدا کردند؛ منطقه ای که هم اکنون بخشی از غازی عینتاب Gaziantep شمرده می شود؛ سپس امپراطوری روم این شهر را که نقطه ای مهم بر روی جاده ابریشم به شمار می رفت، تسخیر و بر آن حکمرانی کرد. بناهای باستانی متعددی در این مورد از شهرهای تاریخی دنیا باقی مانده و ۱۳ موزه مختلف این مورد از شهرهای تاریخی دنیا دارای مجموعه فوق العاده ای از آثار هنری هستند.

از بقایای حمام و آبگذرهای این مورد از شهرهای تاریخی دنیا که در قرن ششم میلادی توسط بیزانسی ها بازسازی شده، دیدن کنید. همچنین مسجد و کاروانسراهای قرن پانزدهمی که در گذشته اقامت، غذا را برای کاروان های در حال گذر فراهم می کردند، ارزش بازدید را دارند. موزه موزاییک زیوگما Zeugma Mosaic Museum یکی از بزرگترین موزه های موزاییک در جهان، موزاییک های فوق العاده ای که متعلق به قرن اول پیش از میلاد هستند را به نمایش گذاشت. حتما به دو بازار مشهور شهر بروید و باقلوا، شیرینی خوش طعم ترک را بخرید.

غازی عینتاب

اقصر Luxor

شهر اقصر Luxor در گذشته و زمانی که در اوج خود قرار داشت، پایتخت باستانی امپراطوری مصر به شمار می رفت. رودخانه نیل Nile از مرکز این مورد از شهرهای باستانی جهان می گذرد و بخش مدرن شهر در سمت شرق رودخانه را از بخش نکروپلیس باستانی و معابد سمت غرب رودخانه جدا می کند. طبق افسانه ها، مصریان باستان مردگان خود را در غرب رودخانه دفن کرده اند؛ زیرا غروب آفتاب که در سمت غرب اتفاق می افتد سمبلی از سفر به زندگی پس از مرگ به شمار می رود. در کناره غربی رودخانه می توانید آرامگاه پادشاه توتانخامون Tutankhamun و آرامگاه دیگر پادشاهان و ملکه های مصری را بیابید.

کناره شرقی که برای مصریان باستان سمبل شرق محسوب می شد، جایگاه بیشتر هتل و اسپاهای شیک و مجلل کشور مصر است. در سفر به این مورد از شهرهای باستانی جهان توصیه می کنیم به بازدید از دره پادشاهان Valley of the Kings و دره ملکه ها Valley of the Queens و آرامگاه های عظیم کناره غربی رودخانه نیل Nile بروید. در موزه اقصر Luxor Museum که مشرف به رودخانه نیل Nile است، صدها اثر باستانی به نمایش گذاشته شد. خیابان اسفینکس یا ابوالهول Sphinxes که معبد کارناک Karnak Temple و معبد اقصر Luxor Temple را به یکدیگر متصل می سازد، دارای ۱۳۵۰ مجسمه ابوالهول است. اگر می خواهید یک تجربه کاملا متفاوت و خاطره انگیز داشته باشید، در هنگام شب به بازدید از این معابد بروید.

 

 

اقصر

اورشلیم Jerusalem

این شهر بی زمان و مکان مقدس که به سه مذهب یکتاپرست تعلق دارد، برای مدت زمان طولانی در گذشته، مرکز جهان به شمار می رفت. نقشه های باستانی نشان می دهند که این مورد از شهرهای تاریخی جهان در بین سه قاره شناخته شده در آن زمان یعنی اروپا، آسیا و آفریقا قرار داشت. بهتر است سری به تپه های اورشلیم Jerusalem بزنید؛ اینجا جایی است که یهودیان معبد خود را ساخته اند؛ حضرت عیسی به صلیب کشیده شده و حضرت محمد به آسمان عروج نمود. کوچه های باریک شهر قدیم شما را به سمت دیوارهای سنگین مرتفع و بناهای باستانی که از قرن ها خرابی و قیام جان سالم بدر برده اند، راهنمایی می کنند.

در کناره دیوار بزرگ غربی، از مقدس ترین مکان مذهب یهودیت دیدن کنید؛ در ویا دولوروسا Via Dolorosa، خیابانی که حضرت عیسی از مکان دادگاه و جایی که در آن محکوم شد تا تپه گولوگوتا Golgotha جایی که در آن کشته شد، پیموده قدم بزنید. مسیر این خیابان، همان راهی است که عیسی مسیح در روز مصلوب شدن، آن را صلیب بردوش طی کرد و طی راه، مورد مصائب فراوان قرار گرفت.

نقاط مهم دیگری که می بایست از آن ها بازدید کنید، کلیسای مزار مقدس یا کلیسای رستاخیز Church of the Holy Sepulcher، کوه معبد یا حرم شریف Temple Mount، کوه زیتون Mount of Olives و باغ جتسیمانی Gethsemane هستند. مسجدالاقصی Al-Aqsa Mosque که از مهمترین مسجدهای اسلامی و سومین مکان مقدس مسلمانان است، در بخش جنوب شرقی این مورد از شهرهای تاریخی جهان واقع شد. مسجد قبه الصخره Dome of the Rock نیز تقدس خاصی نزد مسلمانان دارد، چرا که اعتقاد دارند حضرت محمد از روی این صخره به معراج رفت.

 

اورشلیم

 

فیوم Fayoum

فیوم Fayoum در حدود ۹۶ کیلومتری جنوب غربی قاهره، بخشی از بزرگترین واحه مصر است؛ واحه ها نقطه هایی سرسبز در میان صحرا هستند که معمولا در پیرامون یک چشمه یا یک چاه پدید می آیند. در این منطقه فرعون ها قصرهای خوشگذرانی خود را و یونانی ها معابد خود را ساخته اند تا به کروکودیل هایی که آن ها را مقدس می دانستند، ادای احترام کنند.

فیوم Fayoum توسط یونانی ها کروکودیلوپلیس Crocodilopolis نامیده شده و به عالی ترین مرکز پرستش کنندگان خدای کروکودیل، سوبک Sobek تبدیل شده بود. ویرانه های دو معبدی که به سوبک Sobek تقدیم شده بودند، هنوز هم در این مکان وجود دارند. بخش مدرن این مورد از شهرهای تاریخی دنیا نیز جایگاه بازارهای بزرگ، مسجد و حمام های جالب است.

توصیه می کنیم بازدید از مدینه مادی Madinat Madi بزرگترین معبد بازمانده از دوره فرعون ها را از دست ندهید. در قصر سه طبقه قارون Qaroun Palace می توانید تخت پادشاهی، نقاشی های دیواری و کتیبه هایی که قدمت آن ها به قرن ۳۲۳ پیش از میلاد می رسند را ببینید. هرم های اللاهون Al-Lahun و هواره Hawwara در همان نزدیکی هستند. بخش باستانی دیگر این مورد از شهرهای تاریخی دنیا دره فسیل نهنگ ها Whale Valley fossil بوده که یک موزه روباز محسوب می شود؛ موزه ای شامل اسکلت نهنگ ها، دندان کوسه ها و مرجان های دریایی.

فیوم

کوتائیسی Kutaisi

کوتائیسی Kutaisi، پایتخت سابق کشور گرجستان و سرزمین پشم زرین، دقیقا در شمال کشور ترکیه و در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد. این شهر بخشی از پادشاهی کولخیس بوده و قدمت آن به دوران باستان می رسد؛ اما بیشتر بخاطر جایگاهش در اساطیر یونانی شناخته شد. براساس یک شعر حماسی یونانی، جیسون و آرگونوت هایش برای پیدا کردن به کوتائیسی Kutaisi سفر کرده اند.

بناهای رنسانسی و خارق العاده این مورد از شهرهای تاریخی جهان که به قرن های دهم تا دوازدهم میلادی تعلق دارند، به خوبی حفظ شده و چشم اندازهای عالی از شهر، رشته کوه های اطراف و رودخانه ریونی Rioni River را به بازدیدکنندگان ارائه می کنند. کلیسای جامع بگراتی Bagrati Cathedral و صومعه گلاتی Gelati Monastery هر دو از بناهای مهم این مورد از شهرهای تاریخی جهان هستند که در فهرست میراث جهانی جای گرفته اند.

صومعه گلاتی Gelati Monastery که مهمترین پادشاه کشور گرجستان در آن دفن شد، بخاطر موزاییک و نقاشی های دیواریش شناخته می شود. در فاصله نه چندان دور از شهر، دو غار وجود دارند؛ در یکی از آن ها جای پای دایناسورها دیده می شود و دیگری امکان قایق سواری در رودخانه زیرزمینی را برای بازدیدکنندگان فراهم می آورد.

 

کوتائیسی

پلوودیف Plovdiv

در جنوب بخش های مرکزی بلغارستان و در نزدیکی مرز این کشور با یونان و ترکیه، شهر زیبایی که با عنوان “شهر هفت تپه” شناخته می شود، قرار دارد؛ شهر پلوودیف Plovdiv قبل از اینکه تحت فرمانروایی یونانی ها، رومی ها و روس ها دربیاید، یک شهر تراسی محسوب می شد. امروزه می توانید آثار این فرهنگ های مختلف را در سنگفرش های خیابان های پلوودیف Plovdiv، دیوارهای قلعه ها، آمفی تئاتر رومی و حمام های عثمانی ببینید. بر بالای تپه شمالی و بزرگ نبت تپه Nebet Tepe بنایی وجود دارد.

که به دوران ماقبل تاریخ باز می گردد. در این مورد از شهرهای باستانی جهان به قدم زدن مشغول شوید و از گالری و موزه های شهر قدیم دیدن کنید. به تماشای یک اجرا در آمفی تئاتر باستانی شهر که یک آمفی تئاتر روباز متعلق به قرن اول میلادی که از مرمر ساخته شده و به عنوان محلی برای انجام اجراهای تئاتری و جنگ های گلادیاتوری به کار می رفت، بروید. در استادیوم رومی که در همان نزدیکی است، مسابقات ورزشی در قرن دوم میلادی برگزار می شدند. این مورد از شهرهای باستانی جهان در سال ۲۰۱۹ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد.

 

 

پلوودیف

 

ایمزبری Amesbury

در این مورد از شهرهای تاریخی دنیا در انگلستان و اطراف آن، صدها قبر پراکنده وجود دارند و استون هنج Stonehenge که در فاصله ۳ کیلومتری این شهر واقع شده، در میان این قبرها قرار دارد. شواهد باستان شناسی نشان می دهند که اولین ساکنان این مورد از شهرهای تاریخی دنیا در دره رود ایوون River Avon و در نقطه ای که از نظر تاریخی از استون هنج Stonehenge هم قدیمی تر است، ساکن شده بودند. ایمزبری Amesbury جایگاه استون هنج Stonehenge با افسانه شاه آرتور نیز پیوند خورد.

طبق افسانه ها، گوئینویر همسر آرتور، بعد از ترک کردن او به یک دیر در این منطقه آمد و پس از مرگ در زمین های این دیر دفن شد. در مرکز بازدیدکنندگان استون هنج Stonehenge آثار هنری پیدا شده از زیر زمین را ببینید و در یک تور جالب در میان خانه های سبک دوران نوسنگی شرکت کنید. به دور دایره استون هنج بچرخید و به تور صوتی که در هدفونتان پخش می شود و در مورد اسرار این بنای باستانی و اینکه چرا در اینجا واقع شده، توضیح می دهد گوش دهید.

مرکز میراث و موزه ایمزبری Amesbury Museum and Heritage Centre مجموعه آثار دست سازی که از نظر قدمت به ۵۰۰۰ سال پیش از ساخت استون هنج Stonehenge می رسند را به نمایش گذاشت.

 

 

 

ایمزبریبنارس Varanasi قدیمی ترین شهر هند، مقدس ترین شهر در جهان نیز به شمار می رود. مردم هند اعتقاد دارند الهه شیوا در این ناحیه زندگی می کرده و یک آرامگاه بزرگ در این شهر را به این الهه اختصاص داده اند.

زائرین از فواصل بسیار دور برای بازدید از این آرامگاه و آبتنی کردن در رودخانه مقدس گنگ Ganges به این مورد از شهرهای باستانی جهان سفر می کنند. هر روزه هزاران نفر از مردم شهر و زائرین و حتی کسانی که قرار است، بمیرند به این رودخانه که براساس باورهای مذهبی، گناهان بسیاری از نسل ها را شست، می آیند.

پله های کنار رودخانه که با اسطوره شناسی هندو در ارتباط هستند، مکان هایی مقدس برای انجام یوگا، مدیتیشن و دعا و پرستش به شمار می روند. از معابد متعدد و متنوع بنارس Varanasi دیدن کنید. معبد ویشوانات Vishwanath Temple که به الهه شیوا تعلق دارد، به روی غیر هندوها بسته شده، اما می توانید آن را از منار طلایی اش بشناسید.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=1135

ثبت نظر

-