مصاحبه اختصاصی| در صورت داشتن علائم اولیه کرونا چکار کنیم؟

  • کد خبر : 112864
  • 24 تیر 1399 - 7:48
مصاحبه اختصاصی| در صورت داشتن علائم اولیه کرونا چکار کنیم؟

کد خبر: ۱۵۷۸۱۵

تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ – ۰۷:۵۹

نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ در گفتگو با نیوز اظهار داشت:

سامانه ۴۰۳۰ در بحث پیشگیری و انتقال ویروس به افراد جامعه بسیار کمک کننده بوده و همچنان از مردم ایران تقاضا داریم هر سؤالی در خصوص بیماری کووید ۱۹ دارند با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و بی دلیل به مراکز درمانی و بهداشتی نروند .

در بخش اول گفتگو، شرایط غربالگری بیماران مشکوک به کرونا و نحوه ارائه خدمت و فعالیت سامانه ۴۰۳۰ پس از شیوع کرونا مورد بررسی قرار دادیم.

نیوز- مشکات سخاوتی: در بخش دوم این گفتگوی اختصاصی با دکتر عالیه پوردست، متخصص بیماری های عفونی و نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰، نحوه پایش بیماران کرونایی، ضرورت مشاوره های سلامت روان برای مبتلایان و خانواده های دارای فوتی ناشی از کرونا و سؤالات رایج این روزهای مردم از کارشناسان سامانه ۴۰۳۰ را جویا شده است که در زیر مشروح آن را می خوانید؛

به زودی بخش مشاوره سلامت روان راه اندازی می شود

وی به نیوز گفت: سامانه ۴۰۳۰ دو نوع تماس دارد؛ یک سری تماس های ورودی که افراد از سطح جامعه می توانند تماس بگیرند،یک سری تماس های خروجی هم هست که بهورزها و بهیارهای خانه بهداشت از سامانه ۴۰۳۰ استفاده می کنند و وضعیت افرادی که مثبت هستند را مورد پایش و بررسی و در یک سری بازه های زمانی سه یا چند روزه با آن ها تماس می گیرند.

او خبر خوبی هم در خصوص راه اندازی مشاوره سلامت روان داشت و اظهار کرد: به زودی بخش مشاوره های سلامت روان از طریق وزارت بهداشت نیز فعال خواهد شد تا به افرادی که به کرونا مبتلا شده اند یا به خانواده هایی که عزیزانشان را بر اثر کرونا از دست داده اند در بازه های زمانی مشخص مشاوره بدهند.

سؤالات رایج این روزهای مردم از سامانه ۴۰۳۰

نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ در رابطه با  بیشترین سؤالات و نگرانی این روزهای مردم در خصوص کرونا هم گفت: بیشترین نگرانی مردم در رابطه با دلیل بالا رفتن آمار فوتی هاست و سؤالات زیادی در مورد علائم جدید کووید ۱۹ دارند. همچنین مردم سؤالات دیگری در خصوص زمان ساخت داروی جدید  و واکسن برای کرونا دارند،میزان ابتلای اطفال به کرونا و تغییر زمان های غربالگری در مراکز ۱۶ یا ۲۴ ساعته می پرسند.

وی در اینباره بیان کرد: همچنین در ارزیابی هایی که از سؤالات مردم انجام دادیم متوجه شدیم که نیاز به مدیریت خشم در افرادی که در قرنطینه هستند و مشاوره های سلامت روان در افرادی که عزیزشان را بر اثر کرونا از دست داده اند احساس می شود. گاهی حتی مردم مسائل اقتصادی و وضعیت بهداشت محل سکونت خود را نیز با سامانه ۴۰۳۰ مطرح می کنند.

سامانه ۴۰۳۰ تا ۷۰ درصد مراجعات حضوری به مراکز درمانی را کاهش داده

عالیه پوردست یکی از محاسن سامانه ۴۰۳۰ را کاهش ۷۰ درصدی مراجعات غیر ضرور مردم به مراکز درمانی دانست و گفت: سامانه ۴۰۳۰ در بحث پیشگیری و انتقال ویروس به افراد جامعه بسیار کمک کننده بوده و همچنان از مردم ایران تقاضا داریم هر سؤالی در خصوص بیماری کووید ۱۹ دارند با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و بی دلیل به مراکز درمانی و بهداشتی نروند .

او افزود: اگر علائم اولیه کرونا در افراد ظاهر می شود بین دو تا سه روز صبر کنند و اقدامات محافظتی مانند مصرف مسکن در منزل، مصرف مایعات گرم و قرقره کردن آب نمک را انجام دهند، اگر بهبود نسبی نداشتند و ۴۰۳۰ نتوانست راهنمایی خوب و کاملی به آن ها داشته باشد و با راهنمایی به طور کافی درمان نشدند، در آن زمان به مراکز درمانی مراجعه کنند.

تا می توانید در خانه بمانید و به شایعات توجهی نکنید!

وی به مردم توصیه کرد: از خانه بیرون آمدن و شرکت در اماکن پر چمعیت و نزدن ماسک می تواند نقش مؤثری در ابتلای بیماری داشته باشد. تا جایی که امکان دارد مردم از منزل بیرون نیایند و سفرهای غیر ضروری نداشته باشند. به هیچ عنوان به رستوران، مراسم ختم  و عروسی نروید و در هر جایی که زندگی می کنید به تهویه محیط خود توجه ویژه داشته باشید .

نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ در آخر به نیوز گفت: در آرایشگاه ها و باشگاه ها و هر جایی که مجبورید حضور داشته باشید از ماسک طبی استفاده کنید و ماسک خود را هر دو ساعت تعویض کنید. افرادی که مشکوک هستند تا می توانند اصول پیشگیری همچون شستن دست با آب و صابون و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند . در ضمن مردم به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می شود به هیچ عنوان توجه نکنند زیرا همه ی اینها باعث استرس و اضطراب می شود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=112864

ثبت نظر

-