مهم ترین اهداف اصلی بورس املاک و مستغلات

  • کد خبر : 112853
  • 24 تیر 1399 - 7:26
مهم ترین اهداف اصلی بورس املاک و مستغلات
به گزارش نیوز،

اما و اگر‌های بورس املاک و مستغلات امشب ۲۳ تیرماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور حسین سلاح ورزی نماینده اتاق بازرگانی در شورای عالی بورس و محمد اسکندری کارشناس بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار اقتصادی- اسکندری با اشاره به اینکه دو سال است که امیدنامه پیش فروش متری مسکن تهیه شده است گفت: در بازار فرعی بورس کالا، عرضه املاک دولت و بانک‌ها خیلی تبلیغ شد، اما موفق نبود.

او با اشاره به اینکه قواعد صندوق‌های املاک و مستغلات به صورت پیش نویس تهیه شده است عنوان کرد: باید بین بورس و نهاد‌های مالی و همچنین بورس و شرکت‌های سرمایه گذاری تفاوت قائل شویم.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس باید واسط معاملات اوراق بهادار و کالا باشد خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید تعریف جدیدی از بورس در حال ارائه است که با قانون اوراق بهادار همخوانی ندارد.

اسکندری با اشاره به اهداف اصلی بورس املاک و مسکن ادامه داد:تامین سرمایه تخصصی باید در کنار پذیره نویسی باشد، بورسی که تشکیل شده با قوانین تطبیق ندارد.

او با اشاره به اینکه باید کاری کرد که بورس املاک با ماهیت بورس سازگار باشد گفت: هیچ پیشنهاد یا ابزار جدیدی در فعالیت‌های بورسی دیده نمی‌شود. در بورس کالا بازار فیزیکی راه انداخته شد این در حالی است که مسکن حوزه‌ای خاص است، بزرگترین مشکل آن موضوع همگن نبودن است که راه‌هایی در بورس کالا برای این موضوع دیده شده است.


اسکندری با اشاره به اینکه فروش متری مسکن طرحی بود که اجرایی نشد افزود: سلف موازی استاندارد در بورس کالا تعریف شده است، باید در طرح تجاری بورس دقت بیشتری شود.

این کارشناس بازار سرمایه مشکل را در بورسی شدن مسکن دانست و عنوان کرد: ایجاد بستر مزایده اشکالی ندارد لذا باید مشکلات این بورس برطرف شود، اگر یک روزی در بازار سرمایه تعداد سهام کم باشد و افزایش شناور سهام نداشته باشیم حباب ایجاد می‌شود.

بورس املاک و مستغلات  به تامین مالی و تولید انبوه مسکن کمک می‌کند

سلاح ورزی نماینده اتاق بازرگانی در شورای عالی بورس در ادامه برنامه با اشاره به اهداف اصلی بورس املاک و مستغلات گفت: مطالعات صورت گرفته بر اقتصاد کشور‌ها نشان می‌دهد که رابطه قوی بین متغیر‌های کلان اقتصادی و متغیر‌های بخش مسکن وجود دارد به طوری که ۱۲۰ رشته فعالیت در حوزه ساختمان انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه میزان رونق و رکود در بخش مسکن نشان می‌دهد که رونق در بخش ساختمان چه ارتباطی با سایر عوامل اقتصادی دارد تصریح کرد: موضوع مسکن برای مردم جنبه اقتصادی و اجتماعی دارد.

نماینده اتاق بازرگانی در شورای عالی بورس با اشاره به اینکه دولت حجم انبوهی از املاک و پروژه‌های نیمه تمام دارد گفت: راه اندازی بازاری تحت عنوان بورس املاک و مستغلات می‌تواند به تامین مالی و تولید انبوه مسکن کمک کند و امکان تامین مالی از طریق ابزار‌های مالی دیگر برای پروژه‌های نیمه تمام دولت را به وجود می‌آورد.

سلاح ورزی با اشاره به اینکه مسکن و املاک در اقتصاد بخش مهمی محسوب می‌شود افزود: ارزش املاک مسکونی و تجاری در ایران ۸۰ درصد خالص ثروت کشور را تشکیل می‌دهد. بر اساس ساز و کار قانون و نهاد ناظر که سازمان بورس و اوراق بهادار است، بورس املاک و مستغلات در حال شکل‌گیریست این در حالی است که تعریف جدیدی از بورس ارائه نشده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=112853

ثبت نظر

-