آیا لازم است هنگام رانندگی با ماشین شخصی ماسک بزنیم؟

  • کد خبر : 112702
  • 24 تیر 1399 - 2:32
آیا لازم است هنگام رانندگی با ماشین شخصی ماسک بزنیم؟

کد خبر: ۱۵۷۸۰۷

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ – ۲۲:۰۱

لزوم پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در فضاهای بسته اهمیت بیشتری پیدا می کند. یکی از این فضاهای بسته ماشین است. اما آیا لازم است وقتی با ماشین شخصی خودتان رانندگی می کنید ماسک بزنید؟

به گزارش نیوز استفاده از ماسک یکی از بهترین و اصلی ترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا معرفی شده است. پوشیدن ماسک نه تنها از گسترش ویروس کرونا جلوگیری می کند بلکه تا ۶۵ درصد مانع سرایت ویروس به کسی می شود که ماسک بر صورت دارد.

 ماسک در برابر قطرات تنفسی که اندازه آنها در حدود یک سوم اندازه موی انسان است، مانع ایجاد می کند. این قطرات تنفسی یکی از اصلی ترین راه های انتقال ویروس هستند. افرادی که ماسک نمی زنند و می گویند به نظر من پوشیدن ماسک فایده ای ندارد و ماسک آنچنان کارایی ندارد در واقع شواهد علمی موجود را نفی می کنند؛ مثل اینکه بگویی من به جاذبه زمین اعتقاد ندارم!

 

اما حتی ماسک های جراحی هم صد در صد مانع نفوذ ذرات هوابرد کوچکتر که در حدود یک صدم اندازه موی انسان هستند نمی شوند. بهترین مانع در برابر ذرات هوابرد یا آئروسل، رعایت فاصله اجتماعی در تعامل با مردم است. تحقیقات در شرایط آزمایشگاهی نشان می دهد که ویروس در شکل آئروسل یک نیمه عمر در مقیاس ساعت دارد و در هوا زنده می ماند.

لزوم پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در فضاهای بسته اهمیت بیشتری پیدا می کند. یکی از این فضاهای بسته ماشین است. اما آیا لازم است وقتی با ماشین شخصی خودتان رانندگی می کنید ماسک بزنید؟ باید بگوییم اگر به تنهایی در ماشین خودتان رانندگی می کنید، نیازی به استفاده از ماسک نیست. گرچه بسیاری را می بینید که به اشتباه این کار را انجام می دهند.

در موقعیت های زیر توصیه می کنیم حتما از ماسک استفاده کنید:

۱- اگر افراد دیگری همراه شما در ماشین هستند، حتما ماسک بپوشید. توصیه می کنیم از گزینه چرخش هوا در سیستم تهویه مطبوع ماشین اجتناب کنید و به جای آن پنجره های ماشین را باز کنید تا هوا تهویه شود.

۲- اگر بیمار هستید و افراد دیگری همراه شما در ماشین هستند، حتما ماسک بزنید.

وقتی ماسک به صورت دارید به آن دست نزنید چون باعث آلوده شدن ماسک می شود. به جای اینکه بارها و بارها ماسک را روی صورت جابجا کنید بهتر است آن را چند لحظه ای از روی صورت بردارید. اما اگر در حال رانندگی هستید و ماسک پوشیده اید باید بدانید که ماسک میدان دید شما را محدود می کند و ممکن است باعث حادثه شود. همیشه مزایای پوشیدن ماسک در اتومبیل را در برابر خطرات احتمالی ناشی از آن بسنجید و ببینید آیا پوشیدن ماسک جان شما را به خطر نمی اندازد؟

 اصولا وقتی صحبت از پوشیدن ماسک در هنگام رانندگی می شود، فکر کنید ماشین خانه شماست. آیا شما در داخل خانه ماسک می پوشید؟ بله، ممکن است با ورود فردی غریبه به خانه بهتر باشد ماسک بزنید. اما غالبا کسی داخل خانه خودش ماسک نمی پوشد. بنابراین تصمیم گیری برای پوشیدن یا نپوشیدن ماسک در ماشین، چیزی شبیه به پوشیدن ماسک در خانه است.

 

منبع: وبمد

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=112702

ثبت نظر

-