معتادا کرونا می‌گیرند

  • کد خبر : 112659
  • 24 تیر 1399 - 1:33
معتادا کرونا می‌گیرند

به گزارش نیوز به نقل از نیوز: دکتر زهرا پور منتصری،  اظهار داشت: شاید مواد افیونی بسیاری از علائم مثل آبریزش بینی یا حتی سرفه‌ها را در مبتلایان به کرونا کاهش ‌دهد ولی در نهایت با این اثرات کاذب، فرد متوجه وخیم‌تر شدن شرایط خود نمی‌شود.

وی افزود: مصرف کنندگان مواد افیونی ممکن است در صورت ابتلا به کرونا علائمی نظیر تب که از جمله علائم مهم آلودگی به ویروس کروناست، از خود نشان ندهند. 

پورمنتصری اضافه کرد: هر نوع دود اعم از دود تریاک و یا سیگار، به مرور زمان باعث ایجاد تغییراتی در ریه می‌شود و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی و غیرعفونی می‌کند و برخی از این افراد به دلیل عدم توجه به وضعیت تغذیه‌ای خود، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

این پزشک متخصص گفت: استعمال دخانیات و سیگارهای الکترونیکی، موجب از بین رفتن بافت ریه و در نتیجه باعث التهاب و کاهش توانایی پاسخ ریه به عفونت‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: از آنجا که ویروس کرونا هم به طور مشخص به ریه‌ها آسیب می‌رساند، بنابراین مصرف‌کنندگان دخانیات، سیگارهای الکترونیک و ماری جوانا به شدت در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن قرار دارند.

پور منتصری افزود: در حفره‌های بینی و نای، مژک‌هایی وجود دارد که مانع از ورود اجسام خارجی می‌شوند و هنگام ورود اجسام مزاحم از طریق سرفه آن را به بیرون از حفره هدایت می‌کنند اما مصرف سیگار و سیگارهای دیجیتال باعث از بین رفتن این مژک‌ها می‌شوند و در این زمان فرد در برابر موادی که از بیرون وارد سیستم تنفسی‌اش می‌شود، بسیار آسیب‌پذیرتر خواهد بود. 

این متخصص ادامه داد: با توجه به اینکه ماده مخدر صنعتی گُل یا کانابیس‌ها ماده محرک محسوب می‌شوند و مصرف آنها باعث افزایش میل به تحرک در فرد می‌شود، مصرف‌کنندگان این مواد برای تخلیه انرژی خود علاقه‌مندند از محیطی که در آن حضور دارند خارج شوند و به همین سبب این افراد به طور معمول نسبت به شرایط خودقرنطینگی و فاصله‌گذاری فیزیکی بی‌اهمیت هستند. 

وی، با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان قرص‌های روان‌گردان نیز همین علائم را دارند، بیان داشت: اینگونه مواد مخدر و محرک باعث می‌شود افراد نسبت به شرایط موجود بی‌اهمیت شوند و خود را بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دهند.

پور منتصری ادامه داد: به نظر می‌رسد ذهنیتی در بخشی از جامعه ایجاد شده مبنی بر اینکه که معتادان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند در حالی که این موضوع بی اساس، باطل و بسیار خطرناک است و باعث شیوع بیشتر بیماری کرونا می‌شود. 

به گفته وی، اقدامات ضروری برای پیشگیری از بیماری کرونا، رعایت بهداشت فردی و غربالگری باید در این دسته از افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده ظهر امروز ( بیست و سوم تیرماه ۹۹) تا کنون ۲۵۹ هزار و ۶۵۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۳۲ نفر رسید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=112659

ثبت نظر

-