ایران در قطب جنوب پایگاه تحقیقاتی بزند

  • کد خبر : 112640
  • 24 تیر 1399 - 1:07
ایران در قطب جنوب پایگاه تحقیقاتی بزند
به گزارش نیوز،

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام و رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به دعوت پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از این مرکز بازدید کرد.

اخبار سیاسی– در این دیدار ابطحی رئیس پژوهشگاه به معرفی مرکز و اهداف و کارکردهای آن پرداخت.

نماینده مردم ایلام در مجلس ضمن تاکید بر اهمیت این پژوهشگاه گفت: نتایج تحقیقات این پژوهشگاه ربط وثیقی با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد و ما به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از همکاری با این پژوهشگاه استقبال می‌کنیم.

فلاحی در دیدار با اکبرپور رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری دریا با تاکید بر اینکه جایگاه این پژوهشگاه در مباحثی چون پدافند غیر عامل مهم است افزود:‌ نهادهای امنیتی کشور باید نتایج پژوهش‌های این پژوهشگاه را جدی بگیرند و در برنامه‌ریزی‌ها از آن استفاده کنند. 

در این دیدار همچنین برخی مابحث مورد توجه جدی قرار گرفته و دو طرف بر آن تاکید کردند که به شرح ذیل است:

– توجه به حضور پایگاه‌های تحقیقاتی قدرت‌های بزرگ در قطب جنوب ، جمهوری اسلامی باید پایگاه تحقیقاتی در این قطب ایجاد کند. 

– ایران از طریق دریای عمان به اقیانوس هند وصل می‌شود و  ۷۰ سال پیش به واسطه این ارتباط با یک سونامی خسارت بار مواجه شده است. این سونامی خسارات فراوانی به سواحل پاکستان، ایران و عمان وارد کرد و کشته‌های آن تا ۴۰۰۰ نفر نیز گزارش شده است. لذا باید به سمت پیشگیری و ایجاد زنگ هشدار سونامی در مناطقی چون بندر چابهار رفت؛ کاری که عمان بسیار سریع‌تر و منطقی‌تر از ما انجام داده است.

– عدم آشنایی بسیاری از نهادهای مسئول با پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی باعث شده است که از ظرفیت نخبگان حاضر در این پژوهشگاه استفاده نشود و متاسفانه برخی از این متخصصین به خارج مهاجرت می‌کنند که ممکن است برخی از اطلاعات و تحقیقات علمی مهم ایران که با امنیت دریاها، محیط زیست، اقتصاد، زمین شناسی و … کشورمان مرتبط بوده از کشورمان خارج شده و دشمنان از آن علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=112640

ثبت نظر

-