مصاحبه اختصاصی| اگر علائم کرونا دارید با این شماره تماس بگیرید

  • کد خبر : 111927
  • 23 تیر 1399 - 11:15
مصاحبه اختصاصی| اگر علائم کرونا دارید با این شماره تماس بگیرید

کد خبر: ۱۵۷۷۱۹

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ – ۰۸:۱۴

نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ در گفتگو با نیوز تأکید کرد:

با توجه به تردد بیشتر افراد در اماکن شلوغ و ازدحام جمعیت و بالا رفتن آمار و مرگ و میر، به افرادی که علامت دار هستند به عنوان بیمار یابی فعال، حتما توصیه شده که به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت برای غربالگری اولیه آزمایشگاهی مراجعه جدی داشته باشند.

نیوز – مشکات سخاوتی: وقتی سر و کله ی یک بیماری مرموز مسری پیدا می شود، دیگر ذهنت دچار وسواس شده و حتی با یک سرفه و عطسه ساده به این فکر می کنی که شاید من هم….. “کووید ۱۹” یا کرونای معروف، همان بیماری مرموزی است که همه ی ابعاد زندگی را تحت تأثیر قرار داده و بدجور در روزمرگی های ما جاخوش کرده است!

گویا حالا حالاها باید به زندگی با کرونا عادت کنیم اما برای رفع نگرانی های خود از امکان ابتلا به این بیماری، وزارت بهداشت با همکاری بنیاد برکت امام خمینی (ره)، سامانه ۴۰۳۰ را راه اندازی کرده و مردم می توانند در صورت مشکوک بودن و یا داشتن برخی علائم این بیماری با این سامانه تماس گرفته و از مشاوره رایگان اپراتورهای آن در خصوص اقدامات اولیه و ثانویه درمانی استفاده کنند.

در بخش اول این گفتگو خبرنگار نیوز در خصوص وضعیت غربالگری بیماران مشکوک به کرونا، نحوه فعالیت سامانه ۴۰۳۰ پس از شیوع کرونا و مهم ترین دغدغه ها و سؤالات این روزهای مردم از مشاوران این سامانه، با دکتر عالیه پوردست، متخصص عفونی و نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ صحبت کرده که مشروح آن را در زیر می خوانید؛

غربالگری فعال و غیر فعال!

وی در ابتدا در خصوص شرایط غربالگری ویروس کرونا گفت: اگر افرادی به صورت دلبخواه به مراکز خصوصی مراجعه کنند و تست کرونا بدهند، این تست ها وارد آمار سامانه وزارت بهداشت نمی شود و جزء غربالگری فعال به حساب نمی آید اما اگر فردی علائم بالینی داشته باشد و به مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت مراجعه کند و بر حسب علائم و تشخیص پزشک، اگر تستی برای او انجام شود، جزء غربالگری فعال و آمار وزارت بهداشت حساب می شوند.

او افزود: در ضمن پروتکل غربالگری تغییر کرده است مثلا قبلا سن بالای ۵۰ سال را اگر علامت داشت غربالگری می کردند اما الان سن را بالاتر برده اند و شرایط خاصی را برای غربالگری مطرح کرده اند که تا حدودی هزینه های اضافی و نگرانی های بی مورد در مردم کاهش یابد.

دکتر پوردست در اینباره اشاره کرد: نگرش جدید در غربالگری حال حاضر این است که از هر کسی بی دلیل تست گرفته نشود و بیشتر برای مواردی که مشکوک هستند و افرادی که علائم فیزیکی دارند و باید در بیمارستان معاینه سرپایی شوند تست غربالگری توصیه می شود.

 نگرش جدید در غربالگری حال حاضر این است که از هر کسی بی دلیل تست گرفته نشود تا از هزینه ها و نگرانی های بی مورد مردم کاسته شود.

غربالگری علامتی و غربالگری آزمایشگاهی

وی همچنین انجام غربالگری را دو نوع عنوان کرد و گفت: چون کووید ۱۹ یک بیمای مسری است، در یک سری افراد “غربالگری علامتی”  انجام می شود که حتما سرفه خشک، تب، لرز، از دست دادن حس بویایی و چشایی، تنگی نفس و سابقه تماس با افراد آلوده در آن ها وجود دارد.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: یک سری افراد هم “غربالگری آزمایشگاهی” می شوند، مثلا افراد بالای شصت سال، بیماران زمینه ای، خانم های باردار، گروه های پر خطر مانند زندانیان علامت دار، کانیوزن زندان که در تماس با زندانی مبتلا هستند، معتادین علامت دار، مددجویان و کانیوزن مراکز درمان اعتیاد، اتباع خارجی علامت دار ساکن در مهمان سراها، اتباع داخلی که از کشورهای با شیوع بالا وارد می شوند و همچنین پرسنل بهداشتی و درمانی در بخش های ویژه.

او همچنین به نیوز گفت: با توجه به تردد بیشتر افراد در اماکن شلوغ و ازدحام جمعیت و بالا رفتن آمار و مرگ و میر، به افرادی که علامت دار هستند به عنوان بیمار یابی فعال حتما توصیه شده که به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت برای غربالگری اولیه آزمایشگاهی مراجعه جدی داشته باشند.

۲۵۰۰ اپراتور فعال حضوری و غیر حضوری در سامانه ۴۰۳۰

پوردست با بیان اینکه در سامانه ۴۰۳۰ در هر شیفت بین ۱۲ تا ۱۵ نفر  به طور فیزیکی و ثابت فعال هستند، اضافه کرد: تعدادی از کارشناسان تغذیه وزارت بهداشت و روانشناسان هستند که حضور  فیزیکی ندارند و مجازی فعالیت می کنند. حدود ۲ هزار نفر هم اپراتور غیرحضوری داریم.

وی در این خصوص ادامه داد: در مجموع حدود ۲هزار و ۵۰۰ نفر اپراتورهای حضوری و غیر حضوری سامانه ۴۰۳۰ هستند که سؤالات مردم را در دوشیفت کاری صبح و عصر جواب می دهند . با توجه به نیازسنجی انجام شده ممکن است شیفت شب را هم مانند قبل فعال کنیم.

در ادامه گفتگو نماینده وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ اظهار داشت: اپراتورهای حضوری و غیر حضوری ۴۰۳۰ در روز به طور میانگین ۷۰۰ مشاوره انجام می دهند و طی روزهای گذشته آمار مشاوره ها افزایش پیدا کرده است.

در مجموع حدود ۲هزار و ۵۰۰ نفر اپراتورهای حضوری و غیر حضوری سامانه ۴۰۳۰ هستند که سؤالات مردم را در دوشیفت کاری صبح و عصر جواب می دهند .

هیچ مبلغی بابت تماس ها از مردم کسر نمی شود!

دکتر پوردست در خصوص هزینه تماس با سامانه ۴۰۳۰ هم تأکید کرد: چه مردم از طریق تلفن ثابت تماس بگیرند چه موبایل، هزینه تماس کاملا رایگان است. مدت زمان مکالمه هم محدود نیست. اگر فردی فکر می کند در پایان تماس مبلغی از او کسر شده حتما به مسئولین ۴۰۳۰ مراجعه و این شبهه را برطرف کند.

او به نیوز گفت: ما حتی کیفیت مکالمات  و پاسخ اپراتورها به سوالات مردم را به صورت رندوم بررسی می کنیم و اپراتورها را مدام تحت آموزش های به روز وزارت بهداشت قرار می دهیم و اگر اپراتورها سؤالی داشته باشند، در هر شیفت کاری جلسات آموزشی با حضور اپراتورها و پزشکان داریم  و نظارت مستقیم بر نوع پاسخ دهی اپراتورها داریم. بعضا کلاس های آموزشی دوره ای را خود بنده برای اپراتورهای حضوری و غیرحضوری برگزار می کنم تا بتوانند به نحو احسن به سؤالات مردم جواب دهند.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=111927

ثبت نظر

-