تکرار سناریوی ترور شخصیت‌‌های لبنانی توسط آمریکا در عراق

  • کد خبر : 107371
  • 18 تیر 1399 - 21:21
تکرار سناریوی ترور شخصیت‌‌های لبنانی توسط آمریکا در عراق
به گزارش نیوز،

«محمد مرتضی»‌ پژوهشگر و نویسنده سیاسی لبنانی، در ارتباط با ترور «هشام الهاشمی» تحلیلگر مشهور عراقی که به تازگی به دست تعدادی افراد ناشناس ترور شد، گفت که متهم‌ کردن برخی گروه‌های عراقی پیش از انجام تحقیق بازی قدیمی آمریکاست که پیشتر نیز در لبنان نمونه آن را شاهد بودیم.

اخبار بین الملل-این پژوهشگر لبنانی در این خصوص با اشاره به ترور «رفیق الحریری» نخست‌وزیر لبنان اشاره کرد و گفت که آمریکا در آن سال‌ها نیز پیش از انجام هر گونه تحقیق، حزب الله در عامل این ترور دانست حال آنکه خود حزب الله، بیشترین آسیب را از این اقدام متحمل می‌شد.

محمد مرتضی در ادامه گفت که آمریکا اکنون در اقدامی مشابه، پیش از انجام تحقیقات، گردان‌های «حزب الله» عراق را در ترور الهاشمی متهم می‌کند.

مرتضی با طرح سؤال‌هایی نظیر اینکه الهاشمی به چه میزان برای گردان‌های حزب الله خطرناک بود، آیا این شخصیت بزرگ اصلا برای الحشد الشعبی خطر محسوب می‌شد یا خیر گفت که اگر آنچه در عراق جریان دارد نگاهی بیندازیم، پی خواهیم برد، آن طرفی که بیشترین سود را از ترور الهاشمی خواهد بود، همان طرفی است که از ایجاد هرج و مرج در عراق به نفع خود استفاده می‌کند.

این تحلیلگر لبنانی افزود: «کسی که به دنبال هرج و مرج در عراق است همان کسی است که می‌خواهد حضور دائمی خود در عراق و توافق‌های نظامی طولانی مدت خود را توجیه کند و داعش را دوباره [در عراق] زنده کند].

مرتضی همچنین به ترورهای سال ۲۰۰۴  و ۲۰۰۶ در عراق اشاره کرد که «جان نگروپونتی» سیاستمدار آمریکایی با استفاده گروه‌های موسوم به «مرگ» در عراق در قالب علمیات‌هایی شخصیت‌های سُنی و شیعه ترور می‌کرد تا در این کشور فتنه به راه بی‌اندازد.

محمد مرتضی گفت، آمریکا به دنبال نابسامان کردن اوضاع عراق از طریق ایجاد تظاهراتی هدفمند در این کشور است که ترور سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید «ابو مهدی المهندس» جانشین سابق رئیس سازمان الحشد الشعبی نیز در این راستا رخ داد.

شامگاه روز دوشنبه هفته جاری، منابع خبری عراقی از ترور هشام الهاشمی تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی در این کشور خبر دادند که بلافاصله پس از انتشار این خبر، برخی شبکه‌های وابسته به آمریکا، الحشد الشعبی و گروه‌های وابسته به این سازمان را به انجام این ترور متهم کردند.

این درحالی است که برخی کاربران تلگرامی مرتبط با گروه تروریستی داعش مسئولیت ترور این تحلیلگر سیاسی مشهور را بر عهده گرفتند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=107371

ثبت نظر

-