پیش‌ بینی میزان باروری زنان با این آزمایش

  • کد خبر : 105791
  • 09 مرداد 1400 - 10:50
پیش‌ بینی میزان باروری زنان با این آزمایش

به گزارش نیوز:توانایی باردار شدن زن با افزایش سن به طور معمول کاهش می‌یابد. با افزایش سن به خصوص بعد از 35 سالگی، تعداد و کیفیت تخمک کاهش می‌یابد و تخمک‌ها دارای ناهنجاری‌های بیشتری در کروموزوم‌های خود هستند. همه این عوامل در کنار هم به این معنی است که با افزایش سن، شانس بارداری کمتر و ریسک سقط جنین بیشتر می‌شود.چندین روش برای بررسی توانایی باروری یا ذخیره تخمدان یک خانم وجود دارد.در ادامه مطلب در مورد پیش‌بینی میزان باروری بیشتر بخوانید.

محققان می‌گویند، زنان در آینده می‌توانند با آزمایش نمونه موی سر خود متوجه شوند که چه تعداد تخمک برای آنها باقی مانده و احتمال باروری آنها چه اندازه است.

پیش‌بینی میزان باروری

 این محققان اظهار داشتند هورمون ضد- مولر (AMH) که با توانایی باروری زنان ارتباط دارد، علاوه بر خون، در ساقه های مو که هنوز در زیر پوست هستند نیز وجود دارد.

AMH  هورمونی است که توسط تخمک ها در تخمدان ها آزاد می شود. شمار تخمک ها با افزایش سن کاهش می یابد. سطح AMH در خون به میزان زیادی با تعداد تخمک های باقی مانده در تخمدان ها ارتباط دارد و بنابراین با تعیین سطح این هورمون می توان متوجه شد که توقف باروری در یک زن چه زمانی روی می دهد.

پیش‌بینی میزان باروری

طبق اعلام انجمن اروپایی تولیدمثل و جنین شناسی، این آزمایش خون به افرادی که می خواهند از طریق لقاح خارج رحمی (IVF) بارور شوند، کمک می کند تا پیش بینی کنند کدام زن نسبت به تحریک تخمک هایش واکنش خوب یا ضعیف نشان می دهد.

در آینده ممکن است زنان برای سنجش این هورمون به جای آزمایش خون، نمونه مو خود را به آزمایشگاه ارسال کنند.  محققان در گروهی متشکل از ۱۵۲ زن ۱۸ تا ۶۵ ساله، متوجه شدند که سطح هورمون AMH در مو با سطح هورمون در خون و تعداد تخمک های موجود در تخمدان ها که توسط سونوگرافی مشاهده می شد، تناسب داشت.

پیش‌بینی میزان باروری

>>>بیشتر بخوانید:

باروری و مواد مغذی موثر در آن

اما سطوح AMH در مو نسبت به سطوح این هورمون در خون با سن فرد هماهنگی بهتری داشت که نشان می دهد آزمایش مو نسبت به آزمایش خون دقیق تر است.

سارتاک ساوارکار در شرکت باروری MedAnswers در آمریکا که این مطالعه را انجام داد، در بیانیه ای اعلام کرد، مو واسطه ای است که نشانگرهای زیستی را طی چند هفته جمع می کند؛ این در حالی است که سطح هورمون در خون در واکنش به محرک ها به سرعت نوسان می یابد.

این مطالعه در نشست آن لاین «انجمن تولید مثل و جنین شناسی اروپا» ارائه شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=105791

ثبت نظر

-