پاکسازی صورت در خانه با روش های خانگی

  • کد خبر : 105614
  • 09 مرداد 1400 - 11:41
پاکسازی صورت در خانه با روش های خانگی

به گزارش نیوز: پوست در زیبایی تأثیر زیادی دارد. مراقبت از پوست، یکی از رازهای جوان‌ماندن چهره و زیبایی پوست است. همان‌طور که می‌دانید برای پاکسازی پوست، روش‌های مختلفی وجود دارد، اما درمان‌های خانگی همواره یکی از بهترین روش‌هاست که عوارض جانبی کمتری نیز دارد. در این مطلب می‌خواهیم روش های برای پاکسازی صورت در خانه که بسیار ساده است را به شما ارائه کنیم تا با استفاده از آنها، پوستی نرم، زیبا و جوان داشته باشید.

با صابون معمولی هم می توانید پاکسازی صورتتان را انجام دهید.برای اینکه بتوانید بهتر و راحت تر از پوستتان محافظت کنید در ابتدا باید جنس پوست خود را بشناسید. پوست چرب با صابون های معمولی هم می تواند شسته شود ولی دوبار در روز پوست خشک گاهی حتی در طول روز یک بار هم نباید شسته شود. در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد.

شستشوی صورت

شستن صورتتان یک تا دو بار در روز کار خوبی است اما بیشتر از آن می‌تواند پوستتان را اذیت کند و موجب تولید بیش از حد چربی گردد. اگر روزی آرایش نکردید، زیاد ضد آفتاب نزدید و یا عرق نکردید، شب از پاک کننده صورت استفاده نکنید و فقط صورتتان را با آب ولرم بشویید. اگر هر از گاهی به پوستتان اجازه دهید از این چرخه محصولات خلاصی پیدا کند، خوب است.

پاکسازی صورت در خانه

حقیقت این است که منافذ ماهیچه‌ای ندارند که آنها را باز کند یا ببندد. با اینکه ممکن است آب گرمی که به پوستتان می‌خورد حس خوبی به شما دهد اما می‌تواند چربی‌های طبیعی و محافظت کننده پوست را دچار مشکل کرده و باعث خشکی بیش از حد یا تولید بیش از اندازه سبوم شود. آب ولرم بهترین چیز برای پاک کردن مناسب و موثر پوست است.

>>>بیشتر بخوانید:

ماسک‌هایی که برای پاکسازی صورت معجزه می‌کنند

همه می‌دانند که صابون خاصیت قلیایی دارد، یعنی تمیزکنندگی صابون از این خاصیتش نشات می‌گیرد، اما پاک‌شدن آلودگی‌های جذب شده به پوست از طریق صابون به از دست رفتن چربی پوست منجر می‌شود، به این معنا که اگر میزان کمی چربی روی پوست وجود داشته باشد، با شست‌وشو کاملا از بین رفته و پوست را با خشکی و کم‌آبی مواجه می‌کند.

پاک کننده های صورت

پاکسازی صورت در خانه؛ انواع پاک‌کننده‌ها که برای صورت به‌کار می‌رود شامل صابون‌ها، شیرپاک‌کن، ژل پاک‌کننده، تونرها و اسکراب‌ها هستند، که در این مقاله سعی می‌کنیم با معرفی هرکدام شما را با این نوع محصولات آشناتر کنیم.

پاکسازی صورت در خانه

پوست شما دارای PH اسیدی بین ۴٫۵ تا ۶ است و باید در نظر داشته باشید که مناسب‌ترین شوینده‌های پوست شما آنهایی هستند که دارای PH مناسب و هم‌اندازه پوستتان باشند، چراکه شستشو با صابون‌های با PH بالا (قلیایی) باعث می‌شود که پوست دچار خشکی شود و چربی‌های پوست و آب آن کم شده، درنتیجه استفاده زیاد از این پاک‌کننده‌ها موجب سریع‌تر شدن روند پیرشدن پوست (aging) می‌شود. پس انتخاب پاک‌کننده مناسب برای شستشوی پوست بسیار مهم است.

بیشتر صابون‌هایی که در بازار موجودند دارای PH بالای ۷ هستند یعنی قلیایی بوده و درنتیجه مناسب شستن صورت نیستند و توصیه می‌شود جهت شستشوی صورت استفاده نشوند. صابون‌های اسیدی مناسب صورت که چند سالی است در ایران هم در دسترس قرار دارند، با نام عمومی پَن و نام علمی آنها syndet تولید و عرضه می‌شوند. این صابون‌ها غالباً PH کمتر از ۶ دارند و برای صورت بسیار مناسبند.

شیر پاک کن

پاکسازی صورت در خانه؛ وقتی از شیرپاک‌کن استفاده می‌کنیم نیازی به استفاده از صابون نیست. کافی است روزی دو تا سه بار یا حداقل شب قبل از خواب صورت را با شیرپاک‌کن کامل پاک کنند که معمولاً به کمک پنبه یا گاز استریل این کار انجام می‌شود و بعدازآن صورت را با آب می‌شویند.

شیر پاک کن

استفاده مرتب از شیرپاک‌کن باعث شفافیت و طراوت پوست شده و تا حدودی از ایجاد جوش و عفونت‌های پوستی نیز جلوگیری می‌کند. باید شیرپاک‌کن را به‌صورت دورانی روی صورت ماساژ داد و بعد با آب شست.

تونرها

تونرها بعد از صابون‌ها و شیرپاک‌کن یا ژل پاک‌کننده به‌کار می‌روند. پس از شستشوی پوست از تونر استفاده می‌شود که دارای مواد آرام‌کننده و مرطوب‌کننده پوست است. تونرها ۲ نوع تولید می‌شوند، یک نوع مخصوص پوست چرب و یک نوع هم مخصوص پوست خشک و معمولی. تونرهای پوست چرب حاوی الکل هستند و در آنها ترکیبات منقبض کننده به‌کاررفته که باعث کوچک شدن روزنه‌های پوستی می‌شوند.

نوع مخصوص پوست‌های خشک و معمولی هم دارای مواد رطوبت رسان بیشتری هستند. در پایان شستشو، صورت را خشک کرده و از تونر استفاده می‌کنیم. تونر روی پوست می‌ماند و نیازی به شستن ندارد. در سنین نوجوانی و جوانی که پوست مستعد ابتلا به آکنه (جوش) است، تونرها بسیار مناسب و تأثیر گذار هستند.

پاکسازی پوست با صابون

پاکسازی صورت در خانه؛ اگر پوستی خشک دارید، یعنی روی پوستتان به اندازه کافی چربی طبیعی پوست وجود ندارد، بهترین و سازگارترین نوعصابون برای شما صابون‌های ملایم و آبرسان همچون صابون‌های کرم‌دار و گلیسیرین است.

گلیسیرین موجود در ترکیب صابون، رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و احساس خشکی و کشیدگی پوست را رفع می‌کند. پس افراد دارای پوست خشک هرگز نباید از صابون‌های سخت که حاوی انبوهی از مواد معدنی و شیمیایی است، استفاده کنند.

صابون

متخصصان پوست معتقدند افرادی که پوست چرب دارند، یعنی پوستشان بیش از حد چربی طبیعی تولید می‌کند، بیشتر مستعد بروز آکنه یا جوش هستند. این افراد می‌توانند از صابون‌های مخلوط با داروهای ضد آکنه و ضد میکروب یا صابون‌های آنتی باکتریال استفاده کنند.

صابون‌های دارویی ضد آکنه حتی برای افرادی که پوستشان مستعد آکنه است نیز مفید است؛ اما مصرف آن بیش از دو بار در روز توصیه نمی‌شود. همین‌طور افرادی که زیاد عرق می‌کنند و از بوی نامطبوع آن رنج می‌برند، می‌توانند از صابون‌های محتوی ضد عرق یا دئودورانت استفاده کنند.

صابون‌های عطری به‌دلیل خاصیت تحریک‌کنندگی پوست، بخصوص در افرادی که پوست حساس دارند یا زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، هرگز توصیه نمی‌شود

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=105614

ثبت نظر

-