کرونا جان بیش از ۵۰۰۰ تهرانی را گرفت

  • کد خبر : 101222
  • 11 تیر 1399 - 16:54
کرونا جان بیش از ۵۰۰۰ تهرانی را گرفت

کد خبر: ۱۵۶۶۹۵

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ – ۱۳:۰۵

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای اسفند تاکنون بیش از ۵ هزار تهرانی جان خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند، به مناطقی که بیشترین آمار ابتلا به این ویروس را داشته‌اند، اشاره کرد.

به گزارش نیوز، ناهید خداکرمی،‌ درباره میزان ابتلا به ویروس کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: متأسفانه خبرها حاکی از این است که بخش‌ آی‌سی‌یوی برخی بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی شده و میزان مراجعان سرپایی نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در برخی ادارات و سازمان‌ها نیز تعداد موارد مشکوک به کرونا افزایش یافته است، ادامه داد: این وضعیت به همه ما یادآوری می‌کند که کرونا ویروسی نیست که به راحتی از بین برود؛ شهروندان نیز نباید تصور کنند شرایط عادی است، اگرچه مجبور شدیم به فعالیت‌های روزمره و اقتصادی بازگردیم اما این ویروس یک پدیده جدید است و ممکن است با پیک‌های دیگری در آینده مواجه شویم.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: طبق آمار از ابتدای اسفند تاکنون بیش از ۵ هزار تهرانی جان خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند البته ممکن است برخی از آنها از شهرستان‌ها وارد تهران شده، بستری و فوت شده باشند اما نقطه اسفناک این است که میانگین افرادی که در تهران جان خود را از دست داده‌اند تقریبا ۶۹ ساله بوده است؛ این وضعیت نشان می‌دهد افرادی که هنوز فعال و سرپرست خانوار و به قول معروف، نان‌آور خانواده هستند جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: میانگین سن مبتلایان نیز در برخی نقاط زیر ۵۰ سال است  بنابراین نباید فکر کرد جوان‌ها مبتلا نمی‌شوند! پایه سنی مبتلایان بسیار متغیر و در سنین میانی میزان ابتلا بیشتر است بنابراین خواهش می‌کنیم همه جوانان و کودکان به ویژه افراد مسن مراقب خودشان باشند.

خداکرمی با اشاره به اینکه تفاوت‌هایی در ابتلا به کرونا در گروه‌های پرخطر مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در برخی کشورها بیماران قلبی بیشترین ابتلا به کرونا را داشته‌اند اما مبتلایان به فشار خون و دیابت در تهران بیشتر بوده است همچنین در برخی مناطق حرکت ویروس بیشتر بوده به عنوان مثال در مناطق  ۴ و ۵  بیماری‌زایی ویروس بیشتر بوده که شاید دلیل آن جمعیت بیشتر این مناطق و تراکم جمعیت است.

وی افزود: علاوه بر این در برخی مناطق می‌بینیم که بیماری‌های زمینه‌ای در مبتلایان به کرونا بیشتر است به عنوان مثال در مناطق ۲، ۶ و ۱۲ افرادی که بیماری‌های دیابت و فشار خون داشته‌اند بیشتر به کرونا مبتلا شده‌اند بنابراین باز هم از مردم می‌خواهیم همچنان استفاده از ماسک را جدی بگیرند و حتی‌الامکان از حضور در مهمانی‌هایی که در فضای بسته یا با ازدحام جمعیت است، پرهیز کنند.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: تاکنون نسبت به دیگر کشورها و شهرهای دنیا به خوبی توانسته‌ایم این بیماری را کنترل کنیم اما نباید کاری کنیم که همه زحماتی که تاکنون کشیده شده هدر برود؛ در کشور ما بدون برخورد یا جریمه کردن، دستورالعمل‌ها را رعایت شده اما شاید مجبور شویم جریمه‌هایی تعیین کنیم که واقعاً پسندیده فرهنگ ایرانی نیست بنابراین باز هم تأکید می‌کنم مردم با تکیه بر باورهای مذهبی و فرهنگی خود، مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در فروردین ماه بیشترین فوتی با رقم ۱۱۹ نفر را داشته‌ایم، به تسنیم گفت: در برخی روزهای اردیبهشت ماه آمار فوتی‌ها تک رقمی بوده است همچنین ۶۰ درصد مبتلایان تهرانی، مرد و ۴۰ درصد زن بوده‌ و نسبت افراد فوت شده نیز تقریبا به همین میزان بوده است.

خداکرمی  با اشاره به اینکه زنان به دلیل عواطف و احساسات مادرانه‌، دستورالعمل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کرده‌ و مردان نیز حضور بیشتری در اجتماع داشته‌اند که این دو عامل می‌تواند علت ابتلای بیشتر آنها نسبت به زنان باشد، خاطرنشان کرد: مرکز مطالعات شهرداری تهران به سفارش کمیته سلامت شورای شهر، با کمک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آمار مبتلایان شهر تهران را تا ۱۵ فروردین استخراج کردند؛ یک تیم برای تماس با آنها تعیین شد که در این مطالعه برخی از خانواده‌های بیماران فوت شده، همکاری کمتر اما بیماران بهبودیافته و بستری شده همکاری بیشتری داشتند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=101222

ثبت نظر

-